Stew Daging

Koleksi 1001 Resepi Masakan Alyaa Maisarah PTHQ

Carian Resepi

Stew Daging

STEW DAGING

Hye Assalamualaikum. Apa khabar korang semua? Tolong sebarkan blog saya ni ke kawan kawan ye supaya kita dapat berkongsi ilmu dah pengalaman.

Korang ingat lagi tak cerita say dan kuih keria antarabangsa Haji Jalil? Harap korang masih ingat. Kalau korang tak ingat cuba korang cari di entry saya yang lepas. Nanti korang akan jumpa cerita saya dan kuih keria. Cerita maang saya tu…susah nak dapat kat mana mana. Hahaha dan hari tu saya janji dengan korang nak share satu lagi tempat yang saya pergi semasa berada di Melaka kan. Okay saya akan ceritakan di entry ini dan yang ini pastinya tidak malang. Tak kan lah asik nasib malang je kan.

Selain makanan di waktu siang…banyak juga makanan popular di Melaka yang dijual hanya pada waktu malam. Mungkin lebih sesuai dan lebih ringan untuk dijual di waktu malam berbading dengan waktu siang. Cuma waktu perniagaannya tidak lama. Dan restoren yang saya pergi ialah restoren Pak Putra.  Restoren ini terkenal dengan juadah Pakistan dan india utara. Tetapi yang menjadikan kedai ini satu fenomena ialah roti Naan bersama Tandoorinya. Restoren ini tidak kurang hebatnya dengan kedai kuihnkeria Haji jalil tadi…cuma kali ini tidak lah beratur panjang. Cuma hanya perlu menunggu sebentar untuk mendapatkan tempat duduk. Yang pastinya korang kalau nak makan disini pastinya tidak akan hampa kerana runag makannya yang besar …boleh menempatkan ramai pelanggan. Apa yang menjadi perhatian saya ialah…kedai ini memang tidak akan mempunyai meja dan kerusi yang kosong …kerana apabila satu pelanggan bangun…pasti aka nada pelanggan lain yang akan duduk pula. So kalau korang dating ke kedai ini pasti korang tak akan Nampak kerusi meja yang kosong terutamanya pada pukul 8 malam sampai 10 malam.

Makanan yang menjadi menu utama restoren ini pastinya Roti Naan bersama Tandoorinya. Roti naan nya sanagt lembut dan sedap. Ada sesetengah roti naan keras dan liat untuk dikunyah. Tidak bagi restoren ini..memang sangat lembut dan sedap roti naan nya. Roti naan biasanya akan dihidangkan bersama kuah dal. Kuah dalnya juga tidak kurang hebatnya kerana kuahnya pekat dan sangat berperisa. Sesuai dimakan dengan roti naan. Saya pada malam itu memesan satu set roti naan garlic bersama ayam tandoori. Ayam tandoorinya juga sangat sedap. Dibakar dengan elok dan dirempahkan dengan baik. Korang akan rasa semua rempah yang diperap bersama ayam itu sebelum dibakar. Ayamnya juga tidak keras atau liat…jadi mudah untuk dimakan. Kombinasi ayam tandoorinya bersama naan sangat sedap sehingga ramai pelanggan yang datang. Paling mengejutkan ialah harga roti naan nya tidak mahal. Untuk roti naan biasa kalau tak silap saya dalam lingkungan RM 3.50. tapi yang paling penting tidak lebih RM5. So sangat sesuai bagi sesiapa yang ingin berjalan jalan makan angina dengan bajet yang ciput. Heheheh. Okaylah dan banyak sangat celoteh ni. Kita sambung dengan resipi kita hari ini iaitu stew daging.

STEW DAGING
Stew Daging

Bahan A
  • 500 gram daging (dibasuh dan tuskan)
  • 400 gram kentang (dipotong dadu)
  • 1 batang lobak merah (dipotong dadu)
  • 2 batang saderi (dipotong pendek)
  • 5 biji tomato (dipotong dadu)
  • 1 sudu makan rempah sup
  • 1 sudu makan lada hitam
  • 1 sudu makan tepung jagung dan ½ cawan air (dibancuh)
  • 2 sudu makan minyak masak
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa
  • ½ biji capsicum hijau


Bahan B (dihiris)
  • 1 labu bawang besar Holland
  • 1 ½ inci halia
  • 3 ulas bawang putih


Cara Membuat
1.  panaskan minyak, kemudian tumiskan halia dan bawang putih sehingga layu
2.  masukkan daging, kentang, rempah sup, lobak merah, dauh saderi, lada hitam dan air. Masak sehingga semua lembut
3.  masukkan bancuhan tepung jagung dan biarkan mendidih dan pekat
4.  masukka bawang besar dan tomato
5.  angkat dan hiaskan dengan capsicum hijau
6.  sedia dihidangkan.
, ,