Ayam Halia

Koleksi 1001 Resepi Masakan Alyaa Maisarah PTHQ

Carian Resepi

Ayam Halia

Assalamualikum. Hye semua!!!
Hurm...hari ni teringin nak bagi tips lagi lah. Mana lah tahu tips tips yang tak seberapa ni mampu membantu orang lain kan. Kita ni kalau ada ilmu, kena lah kongsi. Tak baik kedekut ilmu. Lagi banyak kita memberi, lagi banyak kita akan menerima. Lagi pon...hati kita mesti rasa lagi happy kan kalau dapat tahu yang ada orang berjaya disebabkan ilmu yang kita kongsi.

Okay lah...mukadimah panjang berjela tapi tips nya tak bagi bagi. Baiklah...tips nya adalah bagaimana nak jadikan korang korang yang tak berapa rajin untuk masuk dapur tu bertukar menjadi rajin. Mesti ada punya lah spesis yang macam ni. Betol tak?? Cuma malas je nak mengaku kan. Eh, tapi bagi yang dah rajin tu jangan pulak nak gelak sakan. Baca sekali tips ni, supaya bertambah tambah semangat nak ke dapur.

Orite...untuk kita menambahkan rasa rajin untuk masuk ke dapur tu....hias lah dapur kita tu supaya cantik, bersih, segar dan rasa sedap je bila mata memandang. Baru lah rajin nak ke dapur. Betol ke tidak?? Okay lah saya bagi contoh, kalau kita jalan jalan dekat mall...then kita nampak kedai tu cantik...colorful...bersih...mesti kita rasa nak masukkan. Cuba kalau kedai tu bersepah, kotor dan bau busuk...mesti kita tak nak masukkan. Bukan kita je, ntah ntah kucing pon tak nak masuk. Haha

Tapi macam mana nak bagi dapur kita tu menarik??? Haa....senang sahaja. Tidak perlu pon kita nak letak kabinet dapur yang mahal mahal atau beli alat memasak yang branded. Kita cuma perlu ubah suasana dapur tu supaya kita rasa suka dengan dapur kita. Mungkin kita boleh ubah colour dapur kita dengan colour yang kita suka. Then, kita kemas lah dapur kita tu supaya semua barang barang yang ada tu tersusun rapi. Then kita letak lah sedikit pokok pokok supaya udara di dapur kita tu segar. Penting taw semu perkara ni. Kalau tak percaya cuba buat.

Bab warna pulak, kena lah bersesuaian. Gunakan warna yang terang. Ini dapat membuatkan dapur kita menjadi lebih luas. Selain warna, kekemasan dapur pulak. Kadang kadang dapur kita tu dah besar dan luas dah pun. Cuma atas kesilapan diri kita yang ,embuatkan dapur kita tu nampak sempit. Mana tidak nya, kita susun semua alatan alatan dapur tu ikut suka je. Selagi boleh, selagi tu kita sumbat semua barang kat dapur. Tu yang kita rasa serBut je bila masuk dapur. Nak masak pon tiada idea. 

Kita susun la pinggan mangkuk tu dengan ke as. Ikut bentuk dan warna. Barang yang sudah jarang guna...mungkin kita boleh buang, tak pun kita jual kat mudah.com. Boleh dapat duit tambahan. Lagi satu! Bagi lah dapur kita tu pengudaraan yang baik. Make sure tingkap yang ada di dapur tu cukup luas. Baru lah udara boleh keluar masuk dengan sempurna. Dapur kita pon tidak akan berbau yang pelik pelik. Lepas tu kita tambah tumbuhan hijau sikit. Confirm kita jatuh cinta kat dapur kita tu.

Okay lah tips dah panjang lebar. Tapi tidak sempurna lah kalau dapur yang cantik tu sekadar cantik tetapi tidak berasap kan....oleh itu jom kita masak ayam halia. Tiba tiba rasa teringin nak makan ayam halia.
Ayam Halia
Ayam Halia

Bahan A
  • 500 gram ayam
  • 3 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu teh tepung jagung (dibancuh dengan 1/2 cawan air)
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 pokok daun bawang
  • 1 biji tomato ( dipotong 4)
  • 2 sudu makan minyak masak
  • Garam secukop rasa


Bahan B (dihiris)
  • 3 inci halia
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 biji cili merah


Cara membuat Ayam Halia

1. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan yang dihiris sehingg layu
2. Masukkan ayam dan kacau sehingga rata. Kemudian masukkan sedikit air.
3. Masak ayam sehingga lembut dengan api sederhana besar
4. Masukkan bancuhan tepung jagung, sos tiram, serbuk lada hitam dan garam. Gaulkan rata dan biarkan sehingga pekat
5. Masukkan tomato dan daun bawang kemudian kacau rata.

Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba!
,