Solok Lada

Koleksi 1001 Resepi Masakan Alyaa Maisarah PTHQ

Carian Resepi

Solok Lada

Hye Assalamualaikum

Selamat berkerja ye kepada mereka yang makan gaji tu. Kerja dengan ikhlas ye jangan asik kutuk bos. Kalau kantoi nanti boleh kena potong gaji. Hahaha. Kepada suri rumah tu, berlambak juga rasanya kerja yang pelu disiapkan sebelum suami balik kan...so cepat cepat siapkan ye. Biasalah kalau baru baru naik cuti ni...pasti ada banyak perkara yang hendak diborakkan bersama rakan sekerja. Kalau bukan pasal suami...mesti pasal kerenah anak anak. Dan tidak ketinggalan ...kawan saya juga ada bercerita tentang kerenah anak anak mereka. Kadang kadang ada yang sedih, kadang kadang ada yang gembira. Saya sebagai kawan hanya mampu berkongsi telinga untuk mereka bercerita. Kalau ada yang lawak...kita tumpang gelak. Kalau ada yang sedih...kita pon tumpang sedih.

Salah seorang kawan saya ni berceritakan tentang kerenah anaknya. Disebabkan cuti sekolah yang panjang dan dia sibuk bekerja...jadi dia pun menghantar lah anaknya ke kampung. Selain dapat meluangkan masa bersama atuk dan nenek...ada juga lah orang yang hendak menjaga anaknya. Kalau dirumah...semua pergi bekerja dan tiada siapa hendak menjaga anak dia. Anaknya berada di kampung kira kira 3 minggu.

Cuti krismes yang lalu...kawan saya ni pun balik lah ke kampung halamannya di kelantan. Selain mengambil anak nya pulang...dia juga menziarahi orang tuanya. Lagi pun sesi persekolahan sudah hendak bermula. Dalam perjalanan pulang ke ibu kota dari kelantan...banyak lah perkara yang dikongsi oleh anaknya. Anak dia menceritakan aktiviti yang dilakukan di kampung...kawan kawan yang ada di kampung...dan macam macam lagi. Anak dia menceritakan pengalaman pergi masjid naik basikal bersama atuknya....kejar ayam dan sembelih ayam dan beberapa aktiviti lagi yang tidak dapat dilakukan di rumah sendiri. Tapi yang paling kawan saya terkejut...anaknya meminta dia memasak solok lada. Kata anaknya...sepanjang di berada di kampung...neneknya selalu memasak solok lada ni dan dia suka. Kawan saya ni pulak...dah lama tidak memasak masakan tradisi kampungnya. Dan dia pon tidak pernah belajar apa apa resipi daripada emaknya. Itu yang membuatkan dia terkejut. Tapi disebabkan anak kesayangan dia sudah request...terpaksa lah dia tunaikan. Dia pon menelifon ibu nya dikampung dan meminta resipi solok lada ibunya.

Setelah mengikut semua langkah yang diberikan ibunya...akhirnya solok lada versi kawan saya pon menjadi. Dia tak sangka makanan itu menjadi makanan kegemaran anak dia. Dia pon ada share kan resipi solok lada ibunya kepada saya. Jom sama sama kita cuba ye. Kata dia...solok lada ini sedap dimakan dengan nasi kerabu. Tapi kalau dimakan bersama nasi biasa pon sedap juga.

Solok Lada
Solok Lada

Bahan bahan :
5 ekor ikan sardin-direbus
14biji lada hijau-buang bijinye
I biji kelapa muda-diparut
Santan
Sedikit lada hitam
4 ulas bwg merah
Garam
Gula

Cara membuat :
1. Lada hijau dicuci,dibelah & buang bijinyer
2. Tumbuk lada hitam,garam,gula,bwg merah,isi ikan yg telah direbus dan kelapa muda yg diparut
3. Masukkn isi ikan yg siap ditumbuk  tadi kedalam lada yg sudah dibersihkan
4. Pastikan isi kelapa tu padat & kemas utk hasil yg  cantik yerr..
5. Last sekali susun lada tu dlm periuk...tuangkn santan td bersama lada..rebus dlm 15min..
Siap...