Kambing Goreng Serai

Koleksi 1001 Resepi Masakan Alyaa Maisarah PTHQ

Carian Resepi

Kambing Goreng Serai

Kambing Goreng Serai
Hye Asslamualaikum. Apa khabar semua?

Hari ni saya mungkin tak nak berceloteh sangat tapi lebih kepada hendak memberi nasihat. Dan nasihat ini saya tujukan khas untuk mereka yang selalu membawa kenderaan atau menaiki kenderaan. Suami hantar isteri ke tempat kerja...isteri hantar anak anak ke sekolah...atau ke pengasuh atau suami isteri ke tempat kerja yang sama. Sebabnya bila kita  berada dalam kenderaan, kita terdedah dengan bahaya yang ada di atas jalan tu. Ye...betul semua orang akan cakap yang diorang akan memandu dengan berhati hati. Tapi apa yang saya nak tekankan...eksiden ni boleh terjadi bukan hanya sebab kita tidak memandu dengan berhemah...tetapi macam macam perkara boleh menjadi penyebab untuk berlaku nya kemalangan. Contohnya adalah kesilapan pemandu lain...mungkin juga binatang melintas atau juga ada objek objek tidak sepatutnya yang berada di atas jalan raya. Ini semua antara perkara yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan.

Habis tu macam mana? Takkan tak nak bawa  kereta atau motor? Kena jalan kaki pergi kerja ke? Rumah kiteorang jauh dari train. Bukan itu maksud saya. Memang betul...sesuatu musibah itu kalau memang Tuhan sudah takdirkan untuk terjadi kita pasti tidak akan dapat untuk menghalagnya terjadi. Dan saya faham korang semua mesti dah pastikan yang korang memandu dengan sangat berhati hati. Sebenarnya saya nk korang kalau nak memulakan perjalanan itu, korang bacalah doa dihidari dari musibah supaya perjalanan korang diberkati dan selamat daripada ditimpa musibah. ini ayat yang korang boleh baca.
 ‘BISMILLAAHIL LAZII LAA YADURRU MA’AS MIHI SYAI’UN FIL ARDI WALA FIS SAMAA’ WAHUWAS SAMII’UL ‘ALIIM’ Maksudnya : "Dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi dan di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Saya tetiba memberi nasihat ini bukan sebab apa...pagi tadi sewaktu hantar suami ke pejabat, saya bertembung dengan satu kemalangan. Ianya melibatkan seorang penunggang motor dan sebuah kereta. Kemalangan disebabkan sebatang pokok di tepi jalan yang tumbang dan menghempap kereta tu. Dan penunggang motosikal itu berada berdekatan dengan kereta tu. Korang nampak tak? bukan salah pemandu kereta tu atau penunggang motor tu...diorang cuma menggunakan jalan tu sahaja tetapi nasib malang untuk mereka sebab kebetulan pokok itu jatuh semasa mereka menggunakan jalan itu. Pengajarannya ialah kita memang tidak mampu mengelak kalau sesuatu musibah itu datang tetapi kita boleh berdoa agar kita terhindar daripada musibah. Saya doakan korang semua terhindar dari musibah dan dapat terus membaca dan belajar memasak dari blog saya. Resipi kita hari ini ialah Kambing goreng Serai.
Kambing Goreng Serai
Kambing Goreng Serai

Bahan-bahan :
  • 250gm daging kambing - rebus dan potong nipis
  • 1biji bawang besar - hiris nipis
  • 2helai daun limau purut -hiris nipis
  • 3biji bawang merah - dikisar
  • 2batang serai - dikisar
  • 1sudu teh serbuk kunyit
  • 10gm serbuk paprika
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng


Cara memasak:
1)perap daging kambing bersama serbuk kunyit,serai, bawang merah, serbuk paprika dan garam selama 15 minit
2)panaskan minyak dan goreng daging sehingga naik bau
3)masukkan hirisan bawang besar dan daun limau purut
4)kacau rata dan perasakan dengan garam
5)biar seketika dan sedia untuk dihidangkan
, ,